Motoryzacja i technologia

Klucz pneumatyczny – zasada działania i zastosowanie

Klucz pneumatyczny jest narzędziem, w które wyposażony powinien być każdy warsztat samochodowy oraz amatorzy samodzielnego majsterkowania przy autach. Prawidłowo dobrany, pozwala usprawnić pracę oraz znacznie zaoszczędzić czas.

Klucz pneumatyczny – co to jest i jak działa?

Klucz pneumatyczny popularnie nazywany kluczem udarowym, jest narzędziem służącym do przykręcania i odkręcania śrub różnej średnicy i wielkości bez użycia dużego nakładu siły. Do jego prawidłowego działania niezbędne jest jednak posiadanie sprężarki, która wprawia go w ruch. Sprężone powietrze jest wtłaczane do cylindra klucza. W cylindrze znajduje się wirnik, który automatycznie zaczyna się obracać, tworząc w ten sposób kumulację energii w wale napędowym i pozostałych elementach konstrukcyjnych narzędzia. Im mocniej i szybciej jest wtłaczane powietrze, tym wyższy jest moment obrotowy klucza.

Zastosowanie klucza pneumatycznego

Klucz idealnie sprawdzi się w warsztatach samochodowych, szczególnie do odkręcania i przykręcania np. śrub kół. Przy użyciu odpowiedniego momentu obrotowego doskonale poradzi sobie ze starymi, zapieczonymi śrubami, ale możliwe jest także odkręcenie nim np. świec samochodowych. Narzędzie może być również przydatne w przemyśle ciężkim oraz serwisowaniu ciężarówek i maszyn budowlanych. W tym przypadku jednak konieczne jest użycie znacznie mocniejszych systemów napędzania, aniżeli w przypadku śrub aut osobowych. Niewątpliwą zaletą pneumatycznych kluczy jest to, że ograniczamy do zera konieczność użycia siły fizycznej.

Rodzaje kluczy pneumatycznych

Jak widać, klucze pneumatyczne mają uniwersalne zastosowanie, dlatego ważne jest, aby przed zakupem narzędzia zastanowić się, do jakich prac będzie ono najczęściej używane. Szczególnie istotny jest dobór odpowiedniego momentu obrotowego, który ma bezpośrednie przełożenie na większą wytrzymałość urządzenia.

Wyróżniamy kilka rodzajów kluczy różniących się zastosowanym mechanizmem oraz momentem obrotowym:

  • Klucz typu „twin hammer”– najpopularniejszy rodzaj klucza pneumatycznego. Mechanizm składa się z dwóch młotów, które obracają się wokół wrzeciona w zamkniętym systemie. Dzięki takiej konstrukcji możliwe jest osiągnięcie bardzo dużego momentu obrotowego już od pierwszych obrotów wirnika. Ten rodzaj kluczy idealnie sprawdzi się wszędzie tam, gdzie wymagane są długie cykle pracy, a więc w przemyśle, fabrykach oraz warsztatach wulkanizacyjnych.
  • Klucz „jumbo hammer” – odmiana klucza podobna do mechanizmu twin hummer, z tą jednak różnicą, że w tym przypadku narzędzie wyposażone jest tylko jeden młot. Rozwiązanie to stosuje się najczęściej w urządzeniach o zwiększonej mocy.
  • Klucz pneumatyczny z mechanizmem typu „pin clutch”– jest to inaczej klucz z mechanizmem dwóch sworzni, zwykle wykonanych ze stali hartowanej, które poruszają się z bardzo dużą prędkością w zamkniętej obudowie. Taka budowa zapewnia bardzo szybki przyrost momentu obrotowego, przy jednoczesnym występowaniu wysokich wartości. Ten rodzaj narzędzia doskonale sprawdzi się wszędzie tam, gdzie jego praca odbywa się w krótkich cyklach, np. przemysł lekki czy też warsztaty samochodowe niewyspecjalizowane jedynie w wulkanizacji.
  • Klucz typu „rocking dog” – pod tą nietypową nazwą kryje się mechanizm ceniony za swoją prostą i bardzo wytrzymałą konstrukcję. Nie bez znaczenia jest także jego relatywnie niska cena oraz łatwość serwisowania. „Rocking dog” jest bowiem wyposażony w tylko jeden młot obrotowy.
  • Klucz z mechanizmem „double hammer” – wbrew swojej nazwie, mechanizm jest wyposażony w jeden młot obrotowy. Jednakże, w odróżnieniu od „jumbo hammer” oraz „rocking dog”, ten rodzaj klucza umozliwia użytkownikowi działanie z wysokimi wartościami momentu skręcającego. Sprawdzi się zatem idealnie w przemyśle lekkim.
  • Klucz pneumatyczny „pin less” – zastosowany w nim mechanizm jest bardziej zaawansowaną formą mechanizmu „rocking dog”. Tutaj również mamy do czynienia z mocą generowaną jedynie przez jeden młot, z tą jednak różnicą, że w tym przypadku moc ta jest przenoszona bezpośrednio na czop bez elementów pośredniczących (jego konstrukcja nie jest wyposażona w tradycyjne szpile). Taka budowa zapewnia bardzo wysoką moc wyjściową, zatem nie sprawdzi się w lekkich i precyzyjnych pracach.